En del bedrifter gjør alt de kan for at de skal ha et visst antall likes og følgere i sosiale medier. X antall likes bør ikke være et hovedmål. Mange har x antall likes og klikk som mål på de ulike oppdateringene de poster også. Kanskje det er derfor du ofte ser lokketitler som: “Du vil ikke tro hva denne mannen sa etter å ha fått en bøtte med vann i hodet”…
Relevante likes er viktigere enn et høyt antall likes.
Hver gang jeg holder foredrag eller kurs, forteller jeg at sosiale medier handler om så mye mer enn et høyt antall likes. Likes fra brukere som virkelig liker det din bedrift deler, og som er potensielle kjøpere av ditt produkt, er mye mer verdifullt. Om man kun har som mål å få et høyt antall likes til Facebook-siden sin eller følgere til Instagram-kontoen sin, synes jeg man har misforstått. Da tar man ikke oppgaven som aktør i sosiale medier seriøst nok. Det er min mening.
Som jeg har skrevet i en tidligere bloggpost, antall likes er ikke lik en god Facebook-side, eller en god merkevare. Det er relevante likes som teller. Det er mye mer verdifullt å ha et knippe som bryr seg, enn et høyt antall “tomme” likes der det faktisk er en god del folk som ikke bryr seg! Men, dette ser det ut som at ikke alle bedrifter har tenkt over – de jager fortsatt etter likes slik mange bedrifter gjorde før dem for en del år siden… De jager etter å bli sett og klikket på. Går maset etter det å få flere likes foran å faktisk selge varene de tilbyr?
Lei av lokketitler
En bedrift som har sosiale medier-kontoer må tørre å legge ut innhold som ikke ber om likes eller kommentarer, men som engasjerer brukerne på et dypere nivå; oppdateringer som får folk til å trekke på smilebåndet, til å tenke og til å føle noe. Jeg, og jeg håper det er flere med meg, har sett meg lei på bedrifter som deler innlegg som “Hør hva slags lyd babyen lager! Lyden vil få deg til å le lenge! Se video her!” Og så er det ment at du skal klikke på videosnutten å se en baby hikste som en sjiraff eller et eller annet dyr. Og så skal du trille ut av stolen og le. Lenge. Du gjør jo ikke det. Ler altså. Er det her godt innhold? Er det riktig å blande er slikt videoklipp med ens firmanavn? Og hva med brukerens tid? Det var vel ikke akkurat et superunderholdende klipp som ble delt. Men likevel lokket bedriften, (les: tryglet), brukerne til å klikke på videoen, se og kanskje mer med. Hvorfor? Det finnes jo så mange andre måter du kan snakke med målgruppen din på.
Vi glemmer brukerne
Den vi skal snakke til er brukeren, og denne blir dessverre glemt. Brukeren er den viktigste i sosiale medier, men alt for mange oppdateringer er ikke verdifulle, relavnte eller aktuelle for brukeren. Og det er her vi må snu – vi må klare å engasjere uten å bruke lokketitler og mase med urelevant innhold. Altfor mange blir desperate i kampen om å nå brukerne i feeden. Og mange bare poster innhold for å poste noe. Dessverre. Og så er det konkurransene, da – de “populære” konkurransene som bygger mange likes på kort tid, men som jeg mener ikke gir stor effekt. Man samler bare urelavnte tilhengere som vil vinne en iPad. For hva skal et høyfjellshotell med mange nye tilhengere (likes) som liker dem kun fordi de kunne vinne en iPad og ikke et hotellopphold? Dette synes jeg skurrer, og jeg har skrevet om irrelevante premier i konkurranser tidligere. Det samme gjelder reposting av konkurransebilder på Instagram – hva slags verdi gir du folk? Du får noen til å reposte bildet ditt i håp om å vinne noe, men du glemmer alle andre som blir spammet ned av din konkurranse. Lag heller konkurranser der folk selv kommer med bidraget til konkurransen. Lag konkurranser på brukerne og plattformens premisser.
Målrett annonsene dine!
Altfor ofte ser jeg annonser på Facebook som ikke er rettet mot meg. Det er synd, for verktøyet for å målrette annonser er der, men det er altfor mange som annonserer som ikke kjenner til alle segmenteringsvalgene i Facebook-annonsering. Jeg er 26 år og jeg hverken vet hvordan det var å leve på 70-tallet eller vil kjøpe en serie med kiosklitteratur om livet på 70-tallet, som annonsen spør meg om. Nei, jeg trenger ikke annonser om ulike filmer på en kino i Nord-Norge – det vil bli en litt for lang kjøretur for meg som bor på Østlandet. Slike annonser er så unødvendige, for det beste med Facebook-annonsering er at alle annonser kan stilles inn for å treffe bedre. Det kalles segmentering. Og firmaene som annonserer, men som ikke kan noe om segmentering kaster bort penger. Penger som kunne vært brukt på å nå folk i området rundt kinoen med det aktuelle filmprogrammet, på folk som husker 70-tallet og som er glad i å lese. Alle mulighetene for å stille inn annonsene slik at de er målrettet, finnes jo! Min drøm er å slippe å se annonser på Facebook der avsender ikke har klart å stille inn annonsene sine. Det er “uendelige” muligheter for å treffe dem som faktisk er interessert i produktet enn å kaste bort penger på å nå “hele landet”, som i mange tilfeller ikke er en god målgruppe – i alle fall ikke for en kino i Nord-Norge…
Lurt å kjenne de tekniske løsningene
Det kan nok være at noen bedrifter ikke kjenner de tekniske løsningene i plattformene de bruker. Jeg ser for eksempel bedrifter som poster 10 bilder etter hverandre på Facebook i stedet for å legge disse i album eller i én oppdatering. Da blir det jo 10 oppdateringer som vil inn i newsfeeden til brukeren og som nok blir sett på som støy av de aller fleste. Jeg ser i alle fall på det som både spam og støy. Og noen bedrifter som er på Instagram deler flere bilder etter hverandre. Jeg synes det går en grense her – å dele flere bilder på rad på Instagram er svært sjelden nødvendig. Det gir bare tommelen min ekstra mye scrolletrim, og det vil hverken den eller jeg ha. Bedriften fyller opp plattformene, og det mener jeg at ikke er greit. Som en aktør i sosiale medier må man ha mer aksept for plattformene og behandle disse og brukere med respekt. Hvor irriterende er det ikke med telefonselgere som ikke gir seg, men som ringer og ringer, maser og maser om det samme. For å selge noe må de ble mer kreative og forstå hva målgruppen vil ha. Vi må ha respekt for mediet, for plattformene vi skal opptre i. Vi må behandle plattformene og brukerne med respekt.
Ikke skap støy
Alle bedrifter som legger ut innhold i sosiale medier, har et ansvar. Et ansvar for ikke å bråke så mye. Å ikke skape støy. Ikke legge ut oppdateringer med lokketitler bare for klikkets skyld, ikke legge ut noe og be folk tagge og dele – som så klart er brudd på reglene og ikke dele innlegg som bare er “luft”. Når folk ikke lenger finner det de anser som viktig og underholdene i egen feed fordi blandingen av enkelte bedrifters urelevante oppdateringer som: “Oi! Du vil ikke tro hva som skjedde med denne spaden…” som bare viser en video av en spade som faller til bakken, krysser de deg ut og ber om å få slippe å se innhold fra siden din, slippe å få opp annonser fra deg og velger å ikke like siden din lenger – ja, dette er mulig, og det er veldig enkelt – bare to trykk og en bedrift er ute av en brukers Facebook- eller Instagram-feed. Jeg gjør dette ofte. For jeg må rydde. Rydde i rotet som bedrifter sprer i feedene mine. For hva skjer med de som skaper støy og bråk utenfor de sosiale plattformene? Jo, de blir hysjet på.
Ansvar for ikke å ødelegge
Alle bedrifter som opptrer i sosiale medier har et ansvar – et ansvar for å dele innhold og relevant informasjon som brukerne setter pris på. Det som kan skje er at det blir en massiv brukerflukt fra plattformer om ikke bedrifter skjerper seg. Det er veldig fint med nye plattformer, men min bønn til dere som drifter Facebook-sider for bedrifter er: Ikke ødelegg eksisterende plattformer som det finnes så mye potensiale i.
Så enig i dine uttalelser her! Finnes ikke noe mer irriterende enn at en bedrift har hele news feed’n din! Godt at du tar tak i problemet og belyser det på en god måte som alle kan skjønne!
Takk, Lise! Håper det er enkelt å forstå.
Vi får håpe det er flere bedrifter/firmaer som tenker seg om. Det er kjipt om folk blir så lei av nedspammet newsfeed at de flykter fra Facebook og Instagram. Bedriftene har et ansvar og må rydde opp.
Veldig sant Siril, veldig sant!
Takk, Live!