Hvorfor stoler ikke eksempelvis banker, hoteller og serveringssteder på sine egne produkter? Hvorfor lodder de ut godteri, billetter til konserter som de ikke er tilknyttet, eller en ny iPad? Jeg ser meg snart blind på slike innlegg på Facebook.
Det blir for enkelt.
Jeg tror mange firmaer tenker at de kan få mange likes hvis de også lodder ut godteri, iPads eller konsertbilletter. Premier som på ingen måte kan knyttes til dem som avsender. Og det er synd. Skikkelig synd.
Et egg med godteri har ingen verdi for andre enn Freia og Nidar
I newsfeeden ser jeg påskeegg på påskeegg fylt med godteri eller andre urelevante varer som firmaer vil gi bort som premier i konkurranser. Ja, jeg vet det er påske, men et egg med godteri har ingen verdi for andre enn Freia og Nidar. Hvorfor ikke fylle egget med egne produkter? Hvorfor skal en bank lodde ut godteri, og hvorfor skal et hotell lodde ut en iPad?
Hvor er troverdigheten til firmaet som driver med matproduksjon, når de velger å gi ut et påskeegg med godteri? Hvor ble det av konkurransen der deltakerne kunne vinne de gode matvarene?
Noe av det mest triste jeg har sett er når gode matserveringssteder kaster seg på “trenden” og lodder ut godteri. Et produkt de overhodet ikke selger. Jeg vil da heller vinne en helaften med god mat enn å komme innom for å hente en pose med godteri.
Treff blink med egne produkter
Om et hotell lodder ut en weekend på hotellet for å fronte tilbudet sitt, og en bank lodder ut en sparekonto med 5000 kroner på for å markedsføre en ny type sparekonto, ja, da treffer man blink! Man viser også at man stoler på egne produkter.
“Klikker” de kun på godteri og iPads?
Hva sier det om meg og mitt firma om jeg i morgen starter en Facebook-konkurranse, (en lovlig en, vel å merke) der vinneren kan vinne godteri eller en iPad? Jo, det sier i så fall at jeg ikke har produkter jeg kan stå inne for, at jeg tror folk er bygget sammen på den måten at de kun “klikker” på påskeegg med godteri eller en ny iPad i stedet for å kunne vinne Instagram-kurs eller rådgving innen sosiale medier. Hver bedrift – sitt produkt!
Et høyt antall likes er ikke det viktigste
Mange tenker bare på likes og å bygge siden fort. Antall likes er ikke lik en god Facebook-side, eller en god merkevare. Det er relevante likes som teller. Det er mye mer verdifullt å ha et knippe som bryr seg, enn et høyt antall “tomme” likes der det faktisk er en god del folk som ikke bryr seg!
Oppsummert
Stol på egne produkter og lodd ut disse, ikke se på de som speiler seg i en iPad med kyssemunn og bamsemums i fjeset.
God påske!
P.S. Jeg hjelper deg gjerne med konkurranseidéer og utforming. Jeg ser nok forbi iPad-en og ser verdien i din bedrifts produkter.
Helt enig. Man bør bruke premier som forteller noe om bedriften. Som her: https://www.facebook.com/ClarionBergenAirport/photos/a.236718247773.168998.209630597773/10152393048962774/?type=1&theater
Og her: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=506774929434765&set=a.429886750456917.1073741828.345456048899988&type=1&theater
Palmeoljefritt sier noe om hotellets policy, og produktene til Kitchen & Table er egne produkter. Dette er begge mine sider, og selv om jeg i utgangspunktet ikke er noe fan av “kommenter for å vinne”, er det så effektivt at vi ikke kan la være.
Interessant post, som mange bedrifter burde lese. En konkurranse er også reklame, da bør premien være relevant og si noe om bedriften 🙂
Så enig, så enig, Silje! 🙂
Gode eksempler, og ja konkurranser er også reklame. Det tror jeg mange glemmer.
Veldig bra skrevet, Siril!
Det gis bort alt for mange iPads i konkurranser. I tillegg til poengene du nevner resulterer det i at bedriftene når feil folk. Det hjelper ikke å nå 1000 mennesker hvis de 1000 bare er interessert i en iPad, ikke dine produkter.
Tusen takk, Ståle!
Enig – og det med å få mange mennesker til å like en side eller post mot at de får eksempelvis en iPad, er ikke synonymt med flere likes på firmarelaterte poster senere. Men, det later til at det ikke betyr noe for bedrifter der et høyt antall likes er lik suksess.
Bra innlegg – godt poeng!
Tusen takk!